Naiv krönika i Aftonbladet

Då jag tog mitt dagliga besök på bloggen whatthefuckdotcom läste jag ett inlägg hon hade skrivit om en krönika i Aftonbladet. Krönikan finns här.

Aftonbladets Anna Ekelund önskar sig ett barn med Downs syndrom. Eller "Downies" som hon kärleksfullt kallar dem. Hon har blivit provocerad av människor som säger ”det spelar ingen roll vilket kön det blir, bara barnet är friskt” .

Jag förstår vad Anna Ekelund försöker göra. Jag förstår att hon har bra intentioner och att hon vill slå ett slag för personer med funktionshinder. Men oj vad fel och naivt det blir!

Självklart har hon rätt i att DS inte är en sjukdom. DS är en utvecklingsstörning orsakad av en kromosonrubbning. Däremot vad hon inte nämner är att personer med DS ofta får andra, mer allvarliga tillstånd. Missbildningar i hjärtat är vanligt och kräver ofta upprepade operationer.

Saxat ur Nationalencyklopedins fakta om Downs syndrom:

"Inre missbildningar är vanliga, särskilt i hjärta och mag-tarmkanal. Vidare förekommer leukemi och hormonella rubbningar t.ex. i sköldkörtel och i bisköldkörtlar. DS kan ge tidigt åldrande"

"De vid DS förekommande hjärtmissbildningarna kan leda till försämrad cirkulation i hjärnan och till blodproppar, vilket i sin tur kan ge hjärnskador (infarkter). Nedsatt motståndskraft mot infektioner ökar också risken för infektioner i hjärnan och andra organ. Dessa komplikationer kan vanligen förebyggas genom olika medicinska åtgärder."


Som mamma till en son med funktionshinder blir jag inte arg eller provocerad av denna krönika, men däremot undrar jag lite hur det står till i huvudet på Anna Ekelund.

Ett barn med särskilda behov är ingen udda accessoar man skaffar för att sticka ut från mängden. Det är inget sätt att skaffa sig en identitet. Anna E säger att : ”Lyckade barn” har blivit en måttstock på föräldrarnas framgång. Att det inte finns någon status i att ha ett handikappat barn blir en befrielse i sig."

Nej Anna, det är ingen befrielse att ha ett "handikappat barn", eller barn med funktionshinder som det är mer korrekt att säga idag. Missuppfatta mig inte, jag älskar min son till döds. Han berikar mitt liv varje dag. Tack vare honom har jag blivit mer tålmodig och ödmjuk. Varje framsteg han har tagit har gjort mig oerhört stolt. Jag har lärt mig att inte ta den "naturliga utvecklingen" för given.

Men med denna stolthet och kärlek finns det också oro. Kommer han att bli retad i skolan? Kommer han någonsin att klara ett eget boende? Ett jobb? Hitta kärleken?

Skulle det komma någon och erbjuda en kur för autism skulle jag ta den direkt. Inte för min egen skull, jag älskar min son precis som han är och tycker han är fantastisk. Inte trots sin autism, men också mycket på grund av den. Men för hans skull. För hans möjlighet att leva ett vanligt liv med studier, jobb, vänner, glädje, sorg och kärlek.

Anna Ekelund tycker att det vanliga livet är överskattad och kallar det att ha "lyckade barn". Det finns ingen garanti som säger att normala "friska" barn lyckas i livet, men dem har ta mig fan så mycket bättre chans! Att som förälder välja bort det innan ens spermien har träffat ägget går bortom all förnuft!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: lalanda

Håller med dig till punkt och pricka.

Jag har även kommenterat hos Mymlan (fast då länkat till min andra blogg).



Mitt förslag är att den där Anna börjar se sig om efter ett annat jobb. Om det vanliga livet känns överskattat kan hon ju börja med att hjälpa andra människor som har problem (det finns säkert en hel del även i hennes närhet som hon förmodligen inte ens ser) istället för att önska sig problem själv

och skriva sån rappakalja.

Suck!

2008-10-17 @ 07:36:14
URL: http://lalandakid.webblogg.se/
Postat av: Monica ♥♥♥

tack för grattiset ;)



jag håller med dig vad du skriver, om gårdagens inlägg!

ha en fin dag ...

2008-10-17 @ 08:03:07
URL: http://monicasbakpunktcom.blogspot.com/
Postat av: whatthefuckdotcom

Väldigt bra sagt! Jag har länkat detta inlägg från mitt, hoppas det är ok ;)



Ha en finfin fredag

2008-10-17 @ 08:27:59
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Bella

Så otroligt bra skrivet- Håller fullständigt med!!

2008-10-17 @ 09:14:56
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

biologi, fysik och kemi? HUA jag ryser! ;)



Jag ändrade "av" till "med" ;) Jag hade visst lite bråttom på morgonkvisten :)



Ha en underbar dag! :)

2008-10-17 @ 09:37:28
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Tyskungen

Min åsikt här:



http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/



Vi är ganska överens, du och jag.



/Klaus

2008-10-17 @ 10:27:17
URL: http://beiersdorfbloggen.blogspot.com
Postat av: lalanda

Men kan inte du maila mig när nästa träff är så går jag på den?



[email protected]

2008-10-17 @ 10:32:52
URL: http://lalandakid.webblogg.se/
Postat av: whatthefuckdotcom

hahaha, fnul vet jag inte riktigt vad det är... dt är nåt så man kan se vem som har gått in på sidan, om dom är fnulare... hoppas du blev nå klokare, för det blev inte jag, hahaha



Freakyfriday är en fotoutmaning, alla lägger upp ett kort och länkar på orginalsidan (i detta fall Mumari.se) Det finns massor av sådana sidor, jag brukar vara med i FreakyFriday, cerabus, och fototriss... prova du me, det är skoj ;)



ha en underbar kväll, nattnatt :)

2008-10-17 @ 22:03:49
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Du får ner i ord det alla vi föräldrar med barn med något slags funktionshinder tycker. Alla kanske är lite att ta i men många av oss och en av dem är jag.

Ha det bäst!

2008-10-18 @ 20:31:39
URL: http://pz2.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0